15 juli, 2012

Sommarläsningen så här långt


Den sista semesterdagen lider mot sitt slut och vad passar då bättre än att sammanfatta och lista semesterläsningen? Och ja, jag är faktiskt ganska nöjd med vad jag fått läst under semestern, i synnerhet som jag inte läste en enda rad då jag var i Skåne (cirka en och en halv vecka av de fyra). Här följer några korta omdömen av de sju jag hann avverka (medvetet korta, eftersom det är tänkt att jag ska recensera dem på PocketBlogg.se längre fram):

Flickan under jorden − Elly Griffiths
Elly Griffiths första i serien om arkeologen Ruth Galloway och kriminalkommissarie Harry Nelson. Arkeologi vävs samman med polisens utredningar på ett sätt som tilltalar mig. Allt i ett ödsligt engelskt landskap till bredden fyllt av mystik och hemligheter. En kriminalroman i min stil. Bra!

Janusstenen − Elly Griffiths
Andra boken i serien och den är lika bra som föregående. Det finns bitar jag kan relatera lite extra till och som därför också ger läsupplevelsen en extra skjuts, men samtidigt utfärdas ett litet minus för Griffiths överdosering av andligt "dravel".

Huset vid havets slut − Elly Griffiths
Den bästa av de tre och jag kan knappt bärga mig i väntan på nästa!

En dag − David Nicholls
En historia om kärlek och vänskap under 20 år. Vad gör de två huvudpersonerna den 15 juli under alla dessa år? Skickligt låter Nicholls oss följa deras respektive liv och det genom att ta utgångspunkt i denna enda dag per år. Briljant utfört. Helt klart läsvärd!

Alla mina vänner är superhjältar − Andrew Kaufman
En lite annorlunda kärlekshistoria där Tom är den enda "vanliga" i en vänskapskrets där alla är superhjältar med olika superkrafter. En hjärtskärande och rolig hyllning till kärleken. Jag fick mersmak och kommer definitivt läsa mer av Andrew Kaufman.

Mörkt motiv  Louise Penny
Den första delen i en serie om kommissarie Gamache och invånarna i den kanadensiska byn Three Pines. Ett klipskt och klassiskt mordmysterium med, tro det eller ej, hög mysfaktor. En helt ok läsupplevelse, så jag kommer nog sätta tänderna även i nästa.

Helgonet − Carin Gerhardsen
Helgonet är fjärde delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserien och i mitt tycke också den bästa. Likt de övriga är Gerhardsen pricksäker i sina miljöskildringar, karaktärerna känns vid det här laget som gamla kära bekanta och en av de parallella historier vi får följa börjar på allvar ta fart och bli riktigt spännande. Väntar otåligt på nästa!

Hungerspelen − triloginHungerspelen (bok ett) − Suzanne Collins
I denna första del blir Katniss Everdeen utvald till att, bland 24 andra deltagare, kämpa i ett väldigt farligt spel, Hungerspelen. Det är ett spel på liv och död, som bara kan ha en överlevande. Minst sagt beroendeframkallande och en riktig bladvändare! Jag har redan börjat på bok två i trilogin, Fatta EldHungerspelen finns också som film, men i vanlig ordning rekommenderar jag boken. Läs!

Semesterläsningen som helhet får ett mycket gott betyg. Jag har lyckats välja böcker som passar mig och jag kan inte vara annat än nöjd och hoppas på att resten av sommarläsningen blir lika bra!

4 kommentarer:

Maria sa...

Härligt med bra semesterläsning :D

Mille sa...

Ja, visst är det! Bästa sorten. :-)

Anonym sa...

Jag håller med om att det kan bli lite väl mycket andlighet i Elly Griffiths böcker - och också att Huset vid havets slut är den bästa av hennes böcker. Det är dessutom en sån fin titel! :-) Jag ser framemot min egen semesterläsning (9 arbetsdagar kvar)!

Mille sa...

Ja, eller hur - titeln är jättefin! Vilken litteratur har du att se framemot på din semester J?